mega lekkage

Wat hebben we vandaag allemaal meegemaakt?
Plaats reactie
roadsterdam

mega lekkage

Bericht door roadsterdam » wo mei 02, 2018 5:11 pm

vanochtend na langer tijd (zeker twee weken!) de Roadster weer eens voor een ritje gebruikt. Tot onze schrik hoorden we direct een hoop gekookte in de eerste bocht en zoals de titel al zegt, blijkt de Roadster de afgelopen buien niet langer te hebben tegengehouden!
onder de bestuurders stoel lag zeker 3 liter water!
De stoel naar voren geschoven, de mat er onder stond blank en de mat tegen het achterschot was als een spons! Ik heb met een zeem zo veel mogelijk water er
uit gehaald, de matten open gevouwen en een vochtvreter er tussen gezet.
de oorzaak lijkt wel bij de achterruit vandaan te komen, de mat zelf was droog alleen aan de 'binnenkant' tegen het schot was die zeiknat. De kap zelf lijkt ook een soort naar te hebben waar die onder de tridion verdwijnt, dus tussen stof en rubber zit nu een naadje van een halve millimeter. Of het water hier vandaan komt? geen idee.
Eerst maar de boel drogen, ik heb voorlopig een hoes over de wagen gelegd, is niet zaligmakend of een blijvende oplossing maar ik moet toch wat! :(

Beire

Re: mega lekkage

Bericht door Beire » do mei 03, 2018 2:31 pm

Niet zo prettig dit. Als ik me niet vergis heeft Crombel ivm een lek aan de achterkant ooit ns wat geschreven. Bleek een slechte lasnaad of zoiets te zijn als ik het me nog min of meer goed herinner.

Even afwachten en wie weet reageert hij hier wel. :idea:
"If in doubt, flat out!"

roadsterdam

Bericht door roadsterdam » do mei 03, 2018 3:35 pm

Beire, vanochtend direct aan het onderzoeken geslagen en al vlot de oorzaak gevonden.

Zit tussen stuur en stoel.

Ik had te snel de dakbalk terug geplaatst... En laat het afvoerkanaal nu bestaan uit een rubber U die 'aansluit' op de goot in de balk. Nou, niet dus. Ik had één flap dubbel geslagen zodat de goot in de auto eindigt. Tja, en als je dan een vreselijke hoosbui over je heen krijgt is het afgelopen. Of beter, volgelopen :(

Afijn, vandaag voor de tweede keer een liter water er uit gewrongen, de matten zijn van een soort spons gemaakt die helemaal vol lijken te zitten.

Is het een idee om er een verwarmingspistool op te zetten (lage stand, zodat het vocht er uit verdampt, het hoeft niet te gaan branden)?

Beire

Bericht door Beire » vr mei 04, 2018 12:21 am

roadsterdam schreef:
do mei 03, 2018 3:35 pm
Beire, vanochtend direct aan het onderzoeken geslagen en al vlot de oorzaak gevonden.

Zit tussen stuur en stoel.

Ik had te snel de dakbalk terug geplaatst... En laat het afvoerkanaal nu bestaan uit een rubber U die 'aansluit' op de goot in de balk. Nou, niet dus. Ik had één flap dubbel geslagen zodat de goot in de auto eindigt. Tja, en als je dan een vreselijke hoosbui over je heen krijgt is het afgelopen. Of beter, volgelopen :(

Afijn, vandaag voor de tweede keer een liter water er uit gewrongen, de matten zijn van een soort spons gemaakt die helemaal vol lijken te zitten.

Is het een idee om er een verwarmingspistool op te zetten (lage stand, zodat het vocht er uit verdampt, het hoeft niet te gaan branden)?
Ok, enerzijds blij voor u dat het uiteindelijk geen structureel probleem is maar een foute manipulatie. Anderzijds écht wel erg natuurlijk.

De matten zijn idd precies sponzen. :oops:

Ik denk dat een verwarmingspistool een denkpiste is maar moet zeggen dat ik een beetje bang ben dat je toch ns wat zou kunnen opfikken. Onze roadster heeft regelmatig ns wat vocht in de matten zitten maar dat komt gewoon via de spiegel en zo over de luidsprekerbox binnen. Ik heb toen het écht erg was gewoon de wagen een tijdje in de garage laten staan met dak en raampjes open en de matten losgemaakt. Dat is toen toch nog op een paar dagen netjes droog geraakt. Of dat voor u een optie is weet ik niet natuurlijk.
"If in doubt, flat out!"

roadsterdam

Bericht door roadsterdam » vr mei 04, 2018 7:54 am

Beire, helaas hier geen garage, enkel een parkeerplekje aan de straatkant. Wel in de zon, dus da's een pluspuntje.

Al via facebook goede tips gekregen dat de mat er uit moet komen om hem echt te drogen. Is een klus die enerzijds wel te doen is, maar ook dan weer wat lastig als je dat op straat staat te doen (bij wijze van spreken bij de buurman voor zijn raam).
Het zou al mooi zijn als de wagen ergens een week kan overnachten in een afgesloten ruimte zodat 'ie eens rustig kan uitwasemen. Vandaag maar weer een paar zemen er onderdoor getrokken, het begint al droger te worden maar het blijven sponzen ;)

Beire

Bericht door Beire » vr mei 04, 2018 2:52 pm

roadsterdam schreef:
vr mei 04, 2018 7:54 am
Beire, helaas hier geen garage, enkel een parkeerplekje aan de straatkant. Wel in de zon, dus da's een pluspuntje.

Al via facebook goede tips gekregen dat de mat er uit moet komen om hem echt te drogen. Is een klus die enerzijds wel te doen is, maar ook dan weer wat lastig als je dat op straat staat te doen (bij wijze van spreken bij de buurman voor zijn raam).
Het zou al mooi zijn als de wagen ergens een week kan overnachten in een afgesloten ruimte zodat 'ie eens rustig kan uitwasemen. Vandaag maar weer een paar zemen er onderdoor getrokken, het begint al droger te worden maar het blijven sponzen ;)
Is idd niet echt gemakkelijk als je geen garage hebt. Ik zou dan in elk geval een ontvochtiger in de auto leggen. Je hebt van die types die je telkens opnieuw kan gebruiken: https://www.winparts.be/schoonmaken-bes ... D2CCFFF340 bijvoorbeeld maar je zal er mits wat zoeken nog vergelijkbare vinden.

Als de ontvochter "vol" is moet je deze regenereren door ze ergens op je CV te leggen zodat het vocht er terug uit kan. Dat is in de zomerperiode natuurlijk geen optie, maar als je ergens in huis een warm plekje achter een raam waar de zon recht op schijnt hebt kan je die daar ook laten drogen. Eea duurt op die manier wel langer natuurlijk.
Alternatief is een ontvochtiger met een opvangbak. Maar de korrels die daarvoor worden gebruikt moet je telkens opnieuw kopen én als je besluit om een toertje te maken moet je het eventuele vocht dat dan al in de opvangbak is eerst verwijderen om geklots/gemors van het al opgevangen vocht te vermijden.

Met het voorbeeld dat ik heb gegeven kan je gewoon rijden.
"If in doubt, flat out!"

roadsterdam

Bericht door roadsterdam » zo mei 06, 2018 3:34 pm

Beire, zo'n zakje ligt er al in :P
Wat ik nu doe is elke middag de krant onder de mat schuiven en de vorige krant weggooien. Die is inmiddels al iets minder nat maar nog wel behoorlijk vochtig. Ik ben zo drie kranten verder dus het werkt wel, alleen is het iets minder technisch, hahaha!
En de ramen op een kiertje, dakzeiltje er over en in de volle zon, zo kan het verdampende water er ook uit wasemen.

Vanmiddag nog even over een waterzuiger zitten denken, ik weet niet of die machines voldoende onderdruk trekken om het vocht uit de mat omhoog te zuigen.

Blijft vreemd dat er bij een cabrio is gekozen een spons als mat te kiezen, die ook nog eens 'vast' in de auto zit.

Beire

Bericht door Beire » di mei 08, 2018 9:28 pm

roadsterdam schreef:
zo mei 06, 2018 3:34 pm
Beire, zo'n zakje ligt er al in :P
Wat ik nu doe is elke middag de krant onder de mat schuiven en de vorige krant weggooien. Die is inmiddels al iets minder nat maar nog wel behoorlijk vochtig. Ik ben zo drie kranten verder dus het werkt wel, alleen is het iets minder technisch, hahaha!
En de ramen op een kiertje, dakzeiltje er over en in de volle zon, zo kan het verdampende water er ook uit wasemen.

Vanmiddag nog even over een waterzuiger zitten denken, ik weet niet of die machines voldoende onderdruk trekken om het vocht uit de mat omhoog te zuigen.

Blijft vreemd dat er bij een cabrio is gekozen een spons als mat te kiezen, die ook nog eens 'vast' in de auto zit.
Als ik het zo lees komt het best wel goed. Waterzuiger gaat volgens mij niet genoeg vocht opzuigen, je kan beter de "spons" uitwringen en dat water dan opzuigen maar ik vermoed dat het nu enkel een vochtig gevoel is en geen echt lopend water meer dat er uit komt?
"If in doubt, flat out!"

roadsterdam

Bericht door roadsterdam » za mei 12, 2018 8:47 pm

Beire, heb de afgelopen dagen niet meer naar kunnen kijken :( maar de laatste keer dat ik keek, moest ik inderdaad als het ware de spons leeg drukken in de krant. Is dus niet dat er nog water uit loopt (of stroomt).

Plaats reactie